PROGRAM KONFERENCJI OBEJMOWAŁ:
ZAPROSZENI GOŚCIE:
Dyr. Emilia Osewska - Brytyjskie Linie Lotnicze British Airways,
Dyr. Christopher Zimmer - Niemieckie Linie lotnicze Lufthansa,
Dyr. Henryk Rosiński, Witold Sobiepanek - Polskie Linie lotnicze LOT,
Prezes Ireneusz Marganiec - System Rezerwacyjny Amadeus Polska,
Dyr. Dorota Cichańska - System Rezerwacyjny Woridspan Polska,
Dyr. Tomasz Frączek i p. Paweł Schon - Towarzystwo Ubezpieczeniowe Elvia Polska,
Prezes Alojzy Choda i Dyr. Jerzy Świątek - Towarzystwo Ubezp. Gerling Polska,
Dyr. Katarzyna Moś - Hertz Rent a Car Polska.
SPONSORZY KONFERENCJI:
System Rezerwacyjny AMADEUS,
Towarzystwo Ubezpieczeniowe ELVIA Polska,
Towarzystwo Ubezpieczeniowe GERLING Polska,
HERTZ Rent a Car Polska,
System Rezerwacyjny WORLDSPAN
Konferencja, jaka miała miejsce w Mrągowie, była pierwszym tego typu spotkaniem agentów skupionych w Zrzeszeniu IATA w Polsce. Zmiany rynkowe i zmiany technologiczne, a także rozwój sektora przewozów lotniczych, wymuszają konieczność prawidłowej diagnozy sytuacji oraz rozważenia takich działań, które w sposób efektywny przyczynią się do lepszego przystosowania agentów IATA do nowych wymogów, pozwolą na sprawne funkcjonowanie, z większym pożytkiem dla klientów, a przez to i dla samych agentów.
Stąd skupienie się na tych zagadnieniach, które dotyczyły istoty aktualnych procesów rynkowych i spraw związanych z dystrybucją produktu lotniczego, w odniesieniu do podstawowych praw współczesnego marketingu. Właśnie nowoczesny marketing był tym elementem, który spinał poszczególne wątki dyskusji i prezentowane stanowiska, zarówno po stronie linii lotniczych, jak i agentów. Marketing nie rozumiany abstrakcyjnie, ale jako konkretne rozwiązania służące efektywnemu zaspokajaniu różnorodnych potrzeb klienta.
Poszczególne punkty programu i przebieg dyskusji dowiódł, iż wyzwania stawiane przez nowe technologie i nowe sytuacje na rynku wymagają „ ucieczki do przodu", tzn. jeszcze bardziej intensywnego, niż do tej pory, wejścia w e-business, podniesienia poziomu kwalifikacji pracowników, większego i lepszego rozpoznania rynku oraz potrzeb klienta, a także wyróżnienia się na tym rynku poprzez najwyższy standard etycznych zachowań.
Materiały po konferencyjne zebrane na podstawie poszczególnych wystąpień i dyskusji pozwalają dostrzec różne punkty widzenia na szereg spraw. Dają możliwość bardziej trwałej, niż słowo mówione formy, która pozwoli na ponowne przeanalizowanie pewnych wątków, czy pogłębienie dyskusji w innym gronie. Stanowią też, bez wątpienia, dorobek uczestników konferencji. Dowodzą również, iż proces obsługi rynku lotniczego obie strony, tj. przewoźników i agentów, skazuje na efektywną współpracę. Być może w warunkach nowych technologii będzie ona bardziej wirtualna i bezosobowa, bardziej ze standaryzowana, ale przyczyni się do większej satysfakcji klientów i dalszego poszerzenia rynku. A tego z pewnością szczerze sobie życzą zarówno linie lotnicze, jak i agenci IATA.
Zarząd Zrzeszenia Agentów IATA w Polsce, Warszawa, kwiecień 2001.