Sobota 17 maja 2025
Komunikaty
04.12.2006
Komunikat Zarządu ze spotkania z Dyr. Maciejem Wejrochem

Komunikat ze spotkanie Zarządu Zrzeszenia Agentów IATA w Polsce z Panem Maciejem Wejrochem Dyrektorem Regionalnym PLL LOT S.A. na Polskę
Dnia 23 listopada 2006 r.

Głównym tematem spotkania była propozycja zniesienia prowizji zarówno podstawowej (1%) jak i dodatkowej, w zamian za podwyższeniem opłat serwisowych. Zniesienie prowizji dodatkowych wytrąciło by niektórym agentom argument, że mogą stosować zerowe opłaty serwisowe, gdyż dostają prowizje dodatkowe za wysokie sprzedaże. Takie stanowisko wypływa  np. wprost z pisma First Class z dnia 14.07.2006 r do PAN. w odpowiedzi na protest Olimp Air .

Zniesienie prowizji dodatkowej doprowadziło by do sytuacji, że jedynym wynagradzającym agenta stałby się klient (pasażer). LOT zaniechał by stosowania tego typu systemu lojalnościowego dla wszystkich sprzedawców. Zniesienie prowizji dodatkowej zostało oprotestowane przez PBP Orbis i innych agentów w tym również członków Zrzeszenia .

Musiała by też zostać zniesiona ciągle stosowana  prowizja podstawowa. Nie jest to na razie możliwe w związku z koniecznością zmiany zapisów w Kodeksie Cywilnym oraz Uchwale IATA.
LOT nie che wyznaczać sam wysokiej opłaty serwisowej i zalecać jej stosowanie agentom, gdyż uważa że jest to sprawa do załatwienia przez poszczególnych agentów.
Wysokość opłaty serwisowej LOT jest ważnym punktem odniesienia na rynku.

LOT przyjął postulat dopuszczenia agentów do sprzedaży on-line LOT-u wg tych samych stawek oraz zaliczanie tej sprzedaży do targetu. Air Club, TAU dostarczą kopie wydruków sprzedaży on-line na karty kredytowe aby można było wypracować system weryfikacji sprzedaży on-line  na LOT przez agentów.

Stanowisko ZAI jest takie aby LOT nie sprzedawał biletów taniej niż jego agenci.
Zarząd zaproponował powrót do starych zasad aby wszyscy sprzedawcy korzystali z systemu lojalnościowego. Obecnie praktycznie korzystają z tego systemu tylko duże biura i kupujący – LOT dla firm, Miles & More. Mali i średni agenci są całkowicie pomijani mimo iż przez lata lojalnie sprzedają na LOT.
LOT zapewnił, że ma pomysł na „nowy moduł w prowizjach dodatkowych i będzie go proponować”.

Trzymamy LOT za słowo!.

Jadwiga Grochowska