Czwartek 2 maja 2024
Komunikaty
14.04.2007
Komunikat w sprawie Walnego Zgromadzenia Zrzeszenia Agentów IATA w Polsce.

W dniu 30 marca 2007 r. w Hotelu Polonia Palace w Warszawie odbyło się  Zwyczajne Walne Zgromadzenie Zrzeszenia Agentów IATA w Polsce.
W zebraniu  wzięło udział 29 członków Zrzeszenia oraz liczni goście i sponsorzy branżowi.

Sprawozdanie Zarządu przedstawiła Pani Jadwiga Grochowska – Prezes Zarządu. Podsumowała dokonania Zarządu w ubiegłej kadencji i zasygnalizowała problemy, którymi należy zająć się w najbliższej przyszłości.

Długą dyskusję wywołała sprawa nieuczciwej konkurencji wśród członków, w tym szczególnie stosowanie rażąco niskich opłat transakcyjnych. Sprawa transaction fee w wysokości przysłowiowego jednego grosza rozpętała burzliwą dyskusję. Zarząd już przed Walnym Zgromadzeniem przedstawił opracowanie na temat postępowań ofertowych i odwołanie złożonego przez Olimp Air. Urząd Zamówień Publicznych uznał, że skoro transaction fee jest opłatą umowną, to może wynosić 1 grosz. Uznał też argumentację First Class, że ewentualna strata na transaction fee jest pokrywana z wpływów z prowizji dodatkowej.

Zarząd podejmował próby zniesienia prowizji dodatkowej, prowadząc m.in. rozmowy z narodowym przewoźnikiem. Intencją było wprowadzenie transparentnej sytuacji, w której wszyscy agenci muszą stosować odpowiednio wysoką opłatę transaction fee, gdyż byłoby to jedyne źródło ich utrzymania.

Opór dużych agentów, otrzymujących pokaźne prowizje dodatkowe, nie pozwala na wprowadzenie tego rozwiązanie. Dlatego Zarząd stara się wywalczyć prowizję dodatkową dla wszystkich, opartą na wzroście ilości sprzedanych biletów.

Marian Szypuła zauważył, że problem przy zamówieniach publicznych wynika też z konstrukcji specyfikacji istotnych warunków zamówienia, która wymaga nowego opracowania. Opieranie się jedynie na cenie będzie stale prowadziło do składania groszowych ofert. Zarząd w materiałach na Walne Zgromadzenie przedstawił konieczność wypracowania i przekazania organizatorom przetargów nowych zasad oceny ofert, by wysokość udzielanego upustu nie była najważniejszym elementem oceny.

Marian Szypuła omówił sprawę sprzedaży internetowych /RSP/. Zarząd będzie pracował nad rozwojem takich sprzedaży u naszych członków. Należy wyeliminować tańszą sprzedaż biletów przez linie lotnicze w porównaniu do agentów, gdyż sytuacja taka powoduje zatargi z klientami. Trzeba doprowadzić do tego, aby na portalach agentów można było sprzedawać internetowe bilety linii lotniczych.

Krzysztof Rudnicki – IATA BSP przedstawił w formie prezentacji planowane nowe rozwiązania, jakie w najbliższym czasie zamierza wprowadzić IATA, a które sprowadzają się do następujących uregulowań:

- Od 1 stycznia 2007 GDS-y udostępniają do sprzedaży tylko funkcję etix

- Jedynie, gdy funkcja etix jest niedostępna, do 31 grudnia 2007 można wystawiać bilety papierowe

- Po 31 grudnia 2007 BSP Polska rozliczać będzie jedynie bilety elektroniczne

- Linie lotnicze, które nie udostępnią funkcji etix, muszą zaopatrzyć agentów w swoje bilety papierowe lub zorganizować sprzedaż w inny sposób

- Nie będzie PTA

- Nie będzie drukarek satelitarnych

- Nie będzie papierowego MPD

- Na lotniskach zostaną wprowadzone kioski odpraw /samoobsługa/. Trwają też prace nad nową generacją kodów, które zastąpią dotychczas stosowane kody kreskowe

- Do 2010 zlikwidowane zostaną karty wstępu do samolotów

- Agent default powracający do systemu agencyjnego IATA musi mieć gwarancję, pomimo   spełnienia warunków finansowych

- Gwarancji ubezpieczeniowej mogą udzielać tylko firmy ubezpieczeniowe posiadające rating B+

Sprawą, która wywołała największe polemiki z Dyrektorem IATA Polska, był brak biletów papierowych. Agentów poparły linie lotnicze, w tym obecny na sali Dyrektor Maciej Wejroch z PLL LOT SA, który w swojej wypowiedzi stwierdził, że najwyraźniej Biuro IATA Polska stara się zmusić agentów IATA do sprzedaży biletów elektronicznych, nie dając nowych biletów papierowych.

Tłumaczenia Dyrektora Rudnickiego, że agenci przeciętnie dostają tyle biletów papierowych, iż musi im to wystarczyć, były nieprzekonywające. Agenci wystawiają bilety w imieniu i na rzecz linii lotniczych, zaś obowiązkiem biura IATA jest zapewnienie, aby proces wystawiania tych biletów był niezakłócony. Zobowiązano Dyrektora Rudnickiego, aby do końca roku zapewnił sprawne dostarczanie biletów.

Prezentacje sponsorów otworzył sponsor strategiczny Walnego Zgromadzenia – Maciej Wejroch z PLL LOT. Przedstawił on najbliższe zamierzenia swojej firmy, zwłaszcza w zakresie współpracy z agentami, którzy – jak wynikło z prezentacji – przynoszą LOT-owi wciąż 77% wpływów.

Prezentacje przedstawili również pozostali sponsorzy:

Ireneusz Marganiec – Amadeus Polska

Bogumiła Wardzińska – Signal Iduna

Tomasz Janiak – British Airways
 
Podsumowując obrady Walnego Zgromadzenia Prezes Jadwiga Grochowska stwierdziła, że Zarząd w najbliższym czasie zajmie się realizacja postulatów zgłoszonych w dyskusji, a o efektach tych działań agenci będą informowani poprzez komunikaty na stronie www.
Pani J. Grochowska podziękowała również wszystkim sponsorom, dzięki których hojności Walne Zgromadzenie mogło odbyć się w miłych i komfortowych warunkach.